האבחון הינו תחילתו של תהליך המאפשר להבין את מקור קשייו של הילד או הנער על מנת לקבל המלצות נכונות לטיפול מקצועי ולהתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות.
מדובר בהערכה מקיפה ומשולבת הבודקת את נקודות החוזק והחולשה של הנבדק, הן בפן הפסיכולוגי והן בפן הדידקטי, תוך התייחסות לקשיי הלמידה שלו, למצבו הרגשי וליכולתו האיטלקטואלית
האבחון מספק הערכה כוללת ומקיפה על אישיות האדם, תוך ניסיון להבין באופן מעמיק את מצבו ותפקודו, דרך שיחה ודרך מבחנים.
האבחון כולל:
בסיום האבחון מתקבלת תמונה רחבה על האדם, הכוללת התייחסות לכוחותיו, קשייו, הערכת יכולת התפקוד שלו בפועל והבנה מעמיקה של עולמו הרגשי.
האבחון מורכב מסדרה של מבחנים המאפשרים להעריך את תפקודם האינטלקטואלי, הרגשי וההתנהגותי של ילדים ובני נוער, כאשר סוללת המבחנים משתנה בהתאם לסיבת הפנייה וגילו של הנבדק.
אבחון תקשורת הוא אבחון שבודק האם קשייו של הילד עונים לקרטריונים הדרושים לצורך אבחנת ASD- ספקטרום אוטיסטי.
האבחון משלב כלים מתוקפים ומקובלים ע"י משרד הבריאות, משרד החינוך ומקובל על ביטוח לאומי.
לצורך קבלת אישור ע"י ביטוח לאומי וכל ההקלות וההתאמות המגיעות במשרד החינוך יש צורך ב-2 אבחונים קבילים:
לכל מגוון ההפרעות הלימודיות בקריאה, כתיבה, חשבון והבנת הנקרא, יופנה התלמיד לאבחון מקצועי ומדויק ע"י מאבחנת דידקטית מוסמכת, הקובעת את מקור הקושי, התחומים החזקים / חלשים אצל הילד וממליצה על תוכנית / שיטה המתאימה לילד על סמך הנתונים.
מבחן ממוחשב מסוג d-CPT המשמש ככלי עזר אובייקטיבי בתהליך אבחון הפרעת קשב וריכוז (ADHD).
מפעיל טכניקות של מיקוד וריכוז תוך התעלמות ממסיחים (חיצוניים או פנימיים).
יחודו העיקרי של מבדק MOXO הוא בכך שהוא מכיל הסחות דינמיות המהוות הפרעה חיצונית למטלה (בדומה למתרחש בחיי היומיום), ומאפשרות לבחון את תפקוד הנבדק בסביבות שונות.
כמו כן, נמצא כי שילוב הסחות במהלך המבדק משפר את היכולת האבחונית של הפרעות קשב וריכוז בילדים ובמתבגרים.